16 april 2021
Â
Deze dag heb ik mijn werkblad getest. Klik hier voor meer informatie over het werkblad en hoe die tot stand is gekomen.
Â
10.30 – 11.30: groep 8
Â
Zoë:Â
Eymen:
Wessel:
Maas:
11.30 – 12:30 groep 8
Hugo:
Isis:
Nomi:
Ti-shona:
13:00 – 14:00 Groep 6
Kasper
Lodi:
Romaysa:
Alminay:
Reflectie:
Ik vond het super interessant om het verschil te zien tussen groep 8 en groep 6. Waar groep 8 veel meer bezig was met experimenteren, was groep 6 heel erg bezig met het ‘goed’ doen. Ook merkte ik hoeveel invloed taal heeft op deze leeftijden. Toen groep 8 aankwam en de boekjes op tafel zagen liggen, dachten ze eerst dat ze een toets moesten maken. Ik heb bij hun de opdrachten stuk voor stuk uitgelegd en dus niet gezegd dat het de bedoeling was dat je het object dat je aan het begin kiest, de hele tijd gaat maken. Hierdoor waren ze op een gegeven moment een beetje klaar met dit object en wilde ze eigenlijk iets anders maken. Bij de volgende groep heb ik aan het begin al gezegd dat ze dit object de hele tijd moeten gebruiken, waardoor de leerlingen ook meer na gingen denken over welk object ze kozen.
In groep 6 was een leerling (Kasper) die de vragen aan het begin ontzettend moeilijk vond. Hij heeft bijna geen vragen ingevuld en als ik vroeg of ik kon helpen, zei hij nee. Toen ik hier later naar vroeg merkte ik dat hij heel erg bezig was met het zoeken naar het ‘goede’ antwoord, terwijl ik graag zijn eigen mening wilde horen. Zodra we aan de maak opdrachten begonnen, werd hij heel enthousiast en deed hij leuk mee.
Ik vond het heel tof om te zien hoe trots de leerlingen aan het einde van de les waren. De meeste schrokken heel erg als ik zei dat ze binnen 10 seconden iets moesten schetsen, omdat ze bang waren dat het niet mooi zou worden. Maar hoe meer opdrachten we deden, hoe meer ze snapte dat het niet allemaal mooi hoefde te zijn. Ze leken het proces veel beter te snappen, zonder dat ik daar expliciet uitleg over heb gegeven.